Tuesday, June 2, 2009

Pengenalan

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله الأمين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ومن تبعهم بإحسان إلي يوم الدين يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم.

alhmdulillah syukur ke hadhrat Ilahi kerana dengan inayahNya dapat juga akhirnya membuat blog sendiri. Terima kasih juga kepada kawan-kawan yang banyak membantu mudah-mudahan saham antum ada dalam gerbang dakwah ini.

sebelum sebarang tulisan yang saya akan postkan di dalam blog ini, pertama-tamanya saya memohon ampun dari Allah subhanahu wataala andai ada kesilapan dalam tulisan-tulisan tersebut nanti.

Firman Allah :
}لا يكلف الله نفسا إلا وسعها لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطانا ربنا ولا تحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا ما لا طاقه لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين{

Maksudnya : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami , janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami , janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. [ Al Baqarah: 286]

Sebagai insan kerdil yang bernama manusia tidak akan lari daripada melakukan kesilapan sepertimana sabda Nabi sallahualaihi wasallam :

عن أنس بن مالك ، رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (( كل بني آدم خطاء وخير الخطائين التوابون))

Maksud : Dari Anas bin Malik r.a telah berkata : telah bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم : ((setiap anak Adam banyak melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang-orang yang bertaubat)) [H.R Al-Hakim:7725, Al Baihaqi : 6862, Ibnu Majah : 4392 ]

Keduanya, saya berharap blog ini dapat memberi manfaat kepada umat Islam di serata dunia tak kira dimana jua mereka berada khususnya umat Islam di Malaysia. Tak lupa juga kepada pembaca yang budiman, saya berharap dapat memberikan komen yang membantu ke arah kebenaran.

Akhir kata saya berdoa kepada Allah subhanuwataala agar dapat membantu saya dan semua umat islam dalam kerja dakwah ini serta mengikhlaskan niat kita semua. Dan saya juga berharap daripa Yang Maha Esa agar melindungi kita semua dari semua kejahatan….amin ya Rab Al A’alamin.

No comments:

Post a Comment